Foredrag av Clamer Meltzer

Publisert av Arne Gunnar Thingstad den 25.04.25.

Foredrag av Clamer Meltzer.

På medlemsmøtet 22 april hadde vi besøk av Clamer Meltzer som fortalte om sitt liv i luften. Han er nok mest kjent for oss som hovedinstruktør og sjef på Flygeskolen. Derfra fortalte han mest i fra.

Han tok Flygeskolen i 1968. Meltzer har foruten sin tjeneste på Værnes flydd flere flytyper, Saab Safir og Saab Safari, F-5, P-3 Orion og E-3 AWACS. Stabsskolen tok han i 1992 og han var også sjef Operasjonskvadronen på Værnes. Han sluttet sin tjeneste som Flytryggingsinspektør i Luftforsvarsstaben.

Etter krigen ble Norge medlem i Nato og flyutdanningen fant sted utenlands, i 1952 startet Flygeskolen på Værnes. Behov for skolefly oppstod i 1954. Flere flytyper ble vurdert og Saab Safir ble valgt. Flytypen hadde sine nykker men var godt egnet til seksjonsflyging. Prototypen fløy første gang i 1945. Nederland bygget flyene i antall av 120 og Norge kjøpte inn 25 fly. På flytypen ble 870 flyelever uteksaminert. Det første kullet var ferdig i 1956. Første kvinne som flyger i Luftforsvaret var Siri Skaret som fikk vingen i 1992.

Han gikk igjennom prosedyrene for opptak av aspiranter. Mellom 400 til 800 søker årlig. Clamer orienterte videre om hverdagen for aspirantene og om de store krav som ble stilt. Frosta og Selbu var primærområdene som ble brukt. Organisatorisk var Flygeskolen og militærfag utdanningen likestilt under Sjef Skolegruppen.

Hva instruktørjobben gikk ut på og progresjonsplanen ble beskrevet. Soloflyging kunne ta til etter om lag 12 timer med instruktør. Til sammen var flyprogrammet i lufta på 25 timer. Å bli frabeordret kunne mange ta svært tungt.

Utdanningen av Hærens op-flygere skjedde også på Værnes med Piper Cub og Cessna Bird Dog.

Clamer fortalte til slutt om flere gode historier fra virkeligheten på Flyskolen og besvarte spørsmål.

På medlemsmøtet stilte 36 medlemmer opp. Telegramkake var det til kaffen denne gang.

Foto: Arne Thingstad